الإعجاز العلمي في الكتاب المقدس

السلام عليكم ورحمة لله وبركاته

هنعرض انهردا موضوع العلم في الكتاب المقدس  

انا بصراحة مش حابب اطول في الموضوع ده

لو اتكلمنا عنه تفصيليا فاحنا هنطول قوي و هنقعد مقالات كثير جدا

لكن انا حابب أدي امثله بس تبين مدى صحه الكتاب بمقارنته مع العلم

مش اسرد كل المعلومات العلميه اللي في الكتاب علشان كده النهارده هنعرض بعض الامثله ومقارنتها بالعلم

و هنا هيكون وصلت فكره مقارنه الكتاب المقدس والعلم الحديث وفي نفس الوقت ما طولتش عليك

نبدأ بقا نبدأ

هنلاقي مثلا في سفر التكوين الاصحاح الاول عدد 6 و7

(وقال الله ليكن جلد في وسط المياه ولكن فاصلا بين مياه ومياه

فعمل الله الجلد، وفصل بين المياه التي تحت الجلد والمياه التي فوق الجلد وكان كذلك)

نركز هنا بقى ونركز في النص ده وقال الله ليكن جلد في وسط المياه فاصلا بين مياه ومياه ايه بقا حكايه فاصلا بين مياه ومياه هنلاقي ان في ثقافات الامم القديمه كانوا بيعتقد ان السماء لونها ازرق لان فوق السماء مياه

وللاسف هو ده اللي بيقولواالكتاب المقدس فبالنسبه للكتاب المقدس السماء هي الجلد و لونها ازرق لان فوقيها مياه وتحتها اللي هي المياه اللي على الارض بمعنى انها بتفصل لين مياه ومياه

المياه اللي فوق السما والمياه اللي تحت السماء وده اللي فعلا في ترجمه اورشليم وهي ان السماء كانت عباره عن شيء بيحوي المياه او بيحجز المياه وده طبعا مش محتاجه اقول لك ان هو من عقد للعلم ما لوش اي علاقه بالعلم

كان جلد السماء الظاهر عند الساميين الاولين عباره عن قبه متينه تحمس المياه المجتمع فوقها ومن الاخبار اللي فسر كلمه سماوات بالعبريه شمايم معنى شم مايم اي ثمة ماء

اعتقد ده مثال موضح جدا الكتاب ده مكتوب منين وازاي وانه ملوش اي علاقه بوحي من الله عز وجل

مثال تاني

في سفر التكوين بردو الاصحاح الاول عدد 14 الي 16 بيقول عن موضوع الشمس والنهار

(لِتَكُنْ أَنْوَارٌ فِي جَلَدِ السَّمَاءِ لِتَفْصِلَ بَيْنَ النَّهَارِ وَاللَّيْلِ، وَتَكُونَ لآيَاتٍ وَأَوْقَاتٍ وَأَيَّامٍ وَسِنِينٍ 15 وَتَكُونَ أَنْوَارًا فِي جَلَدِ السَّمَاءِ لِتُنِيرَ عَلَى الأَرْضِ». وَكَانَ كَذلِكَ 16 فَعَمِلَ اللهُ النُّورَيْنِ الْعَظِيمَيْنِ: النُّورَ الأَكْبَرَ لِحُكْمِ النَّهَارِ، وَالنُّورَ الأَصْغَرَ لِحُكْمِ اللَّيْلِ، وَالنُّجُوم )َ

 

الغريب بقا ان في نفس السفر اللي هو سفر التكوين

الاصحاح الاول العدد 3 لو شوفناه كده هنلاقيه بيقول

(وقال الله ليكن نورا فكان نور)

يعني حسب سفر التكوي نالاصحاح الاول عدد من 1 ل3 ان خلق النور في اليوم الاول

نرجع بقا للنص اللي في التكوين 14 16 بيقول انه بعد كده خلق الشمس!

طب ازاي خلق النور قبل الشمس!

هو النور بيتوجد قبل مصدره

!عمرك شوفت حد يبولع النور قبل ما يجيب اللمبة؟

هتقولي طب يا حسام ما ممكن يكون يبتكلم عن اي نور في الكون

زي النجوم مثلا ولا حاجة

هقولك يا صديقي مانا لسة مكملتش

المشكة ان حسب سفر التكوين الاصحاح الاول عدد 5 بيقول

(ودعا الله النور نهارا والظلمة دعاها ليلا وكان مساءا وكان صباحا يوما واحدا)

يعني مش بيتكلم على اي نور

ده يبتكلم عن الليل والنهار بالخصوص

فازاي الشمس اتخلق بعد خلق الليل والنهار

والليل والنهار اصلا اثر دوران الارض حول الشمس؟

مثال تالت

سفر التكوين الاصحاح 13 عدد 14 بيقول

(فقال الرب الاله للحية لانك فعلت هذا ملعونة انتي من جميع البهائم ومن جميع وحوش البرية على بطنك تسعين وترابا تأكلين كل ايام حياتك)

هنا المفروض حسب نص التكوين ان ربنا عاقب الحية لانها اغوت ادم وحواء

وخلاها تمشي على بطنها وتاكل من التراب ك عقاب ليها

الحقيقة اني مش عارف الي اعرفه ان الحية بتمشي على بطنها لانها من الزواحف عادي

واعرف انه مبتاكلش تراب خالص

فهل يعقل ان الحية بتمشي زحف على بطنها وبتاكل من التراب ك عقاب ليها عشان اغوت ادم وحواء؟

طب لو كده فعلا

طب دي الحية اللي اغوت ادم

الحيات والتعابين اللي في العالم كله ذنبهم ايه في الموضوع ده؟

انت ممكن تاخد الموضوع بهزار شوي

بس بجد والله انت مصدق ان ده كلام ربنا عز وجل ؟

نشوف مثال اخر كده

في سفر التثنية الاصحاح 32 عدد 11 و12 يبقول عن النسر

(كما يحرك النسر عشه وعلى فراخه يرف

ويأخذها ويحملها على مناكبه

هكذا الرب اقتاده وليس معه اله أجنبي )

اكيد طبعا مش محتاج افسر

النسر مبيحملش فراخه على جناحه ولا في حاجة اسمها كده

حسب سف اللاويين الاصحاح 11 عدد 23 بيقول

(سائر دبيب الطير الذي له اربع ارجل فهو مكروه لكم)

هنا نص تشريعي بينبه بني اسرائيل مياكلوش الطير اللي باربع ارجل

المشكلة فين بقا؟

اكيد انت عرفت

ان مفيش في الكائنات الحية كلها طير باربع ارجل

ولا حتى حشرة باربع ارجل

سفر الايام الاصحاح 20 عدد 21 بيقول عن يهورام

(كان بن اثنين وثلاثين حين ملك وملك ثماني سنين في اورسليم وذهب غير مأسوف عليه)

طيب

سفر الايام بردو مش هنروح بعيد اهو

بيقول في العدد 1 و 2 (وملك سكان اروشليم أخزيا ابنه الاصغر عوضا عنه .. فملك اخزيا بن يهورام ملك يهوذا كان اخزيا بن اثنين واربعين سنة حين ملك وملك سنة واحدة في اورشليم واسم امه عثليا بنت عمري)

طيب

صلي على حبيبك بقا وركز كده عشان متتوهش مني

لو كان يهورام ملك وهو عنده 32 سنة وده حسيب سفر الايام الاصحاح 20 عدد 21

وحكم لمدة 8 سنوات

فده معناه انه مات وهو عنده 39 سنة

طيب حسب بقا سفر الايام العدد 1و2 ابنه ملك وهو عنده 42 سنة

يعني الابن يا جماعة سبحان الله ولا اله الا الله

اكبر من ابوه ب3 سنين!

لو لسة تايه شوية بص في الجدول ده وركز فيه وبعدين رجع الحتة دي تاني واسمعها هتفهم الدنيا

والحقيقة ان عشان يخرجوا من المأزق ده فضلوا يفكروا

نعمل ايه نعمل ايه

بس مهو كده كده الكتاب محرف

نحرف الحتة دي وننزل في الترجمة العريبة المشتركة ونخلي النص ده بدل 42 سنة نخليه 20 سنة

كويس 20؟

وفعلا نزلت بانه ملك وهو في سن 20 سنة

لكن للاسف

زعلوا تاني

عشان مخطوطة حلب اللي انت شايفها ادام سيادتك دي المخطوطة العبرية وهي افضل مخطوطة للعهد القديم من القرن العاشر

بتقول بالنص الواضح بالعبرية اهو

(اثنان واربعون سنة)

نشوف مثال تاني ولا ايه؟

نشوف

في انجيل لوقا الاصحاح 23 عدد 45 و46 بيقول

(وأظلمت الشمس وانشق حجاب الهيكل من وسطه ونادي يسوع بصوت عظيم وقال يا ابتاه في يديك استودع روحي ولما قال هذا اسلم الروح)

كلمة واظلمت الشمس هنا مش اظلمت

لكن في الحقيقة هي كسفت الشمس

لكن تم تحريفها الى كلمة اظلمت لان مسحيل يحصل كسوف للشمس اثناء وجود القمر في وقت انه بدر

وعشان كده لو بصينا في البردية دي الي بيرجع تاريخها للقرن الثالث

هنلاقي فيها رواي لوقا بتقول (اكلبونتوس) بعنى كسفت

طيب

الحلقة دي لازمتها ايه ؟

يعني انا ك مسلم استفدت ايه من معرفتي لتناقض الكتاب المقدس مع العلم!

بص يا ريس

السلسلة دي زي ما قولنا مش هدفها سرد معلومات علمية بين الدين والعلم

او بيان كل الاعجاز العلمي الموجود في القران والسنة

السلسلة هدفها تأصيل يعني ايه اعجاز علمي

وليه في اعجاز علمي

وبيان المعاني الاصولية ببعض الامثلة على الاعجاز العلمي زي اللي ذكرناهم الحلقة اللي فاتت

وقولنا في اول حلقة خالص ان من دلائل صحة الاعجاز العلمي

يعني عشان يتقال ده اعجاز علمي

ان يبقى القران نزل بمعلومة تعاكس تماما معلومة علمية عن نفس الموضوع كانت منتشرة حين تنزيل القران انها علم

يعني القران بيثول حاجة عن معلومة معينة

واغلب المصادر العلمية اللي موجودة في زمن تنزيل القران يبقول عكسها

فيجي العلم الحديث يثبت صحة القران وبطلان كل المصادر التانية دي

فيثبت ان اللي قال القران حد انتقي حاجة وحيدة صحيحة من ضمن كل الاخطاء اللي كانت منتشرة ساعة نزول القران على انها الحقيقة العلمية واللي كان من اهمها واكبرها الكتاب المقدس وخصوصا العهد القديم لليهود 

ف انا كمسلم استفدت ايه لما عرفت ان الكتاب المقدس متناقض مع العلم

عد معايا

اولا الكتاب المقدس كان من اكبر مصادر المعلومات العلمية ساعة نزول القران

وده لان اعلم الناس ساعتها كانوا هم اهل الكتاب وخصوصا اليهود

فلما نلاقي اكبر مصدر علمي ساعة نزول القران بيقول معلومات

والقران يقول عكسها تماما

والعلم الحديث يثبت اللي قاله القران

وفي نفس الوقت يثبت بطلان المعلومات العلمية اللي في الكتاب المقدس

ده يقولك ان القران مخدش من اي مصدر ولا حتى من اكبر مصدر علمي ساعتها

بدليل انه بيناقض معلوماته بكل وضوح اهو

وبدليل ان العلم كذب ما جاء به الكتاب المقدس واللي هو اكبر مصدر معرفة

واثبت صحة ماجاء في القران

فمعرفتك بتناقضات الكتاب المقدس مع العلم

يديك أصل وهو عدم نقل القران من الكتاب المقدس

وانه وحي من عند الله فعلا

تعليقات

المشاركات الشائعة